پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

پایگاهی برای معرفی آثار، اندیشه ها و برنامه های استاد محمد محمدی قائینی «دام ظله»

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

پایگاهی برای معرفی آثار، اندیشه ها و برنامه های استاد محمد محمدی قائینی «دام ظله»

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

استاد محمد محمدی قائینی در محضر اساتیدی چون حضرات آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، بهجت، تبریزی، وحید خراسانی و فاضل لنکرانی در فقه و اصول بهره برد. همچنین معقول را از محضر اساتید معظم حسن زاده آملی، جوادی آملی و انصاری شیرازی فرا گرفت.
او هم اکنون سال ها است به تدریس خارج فقه و اصول و نیز تدریس اسفار و تفسیر اشتغال دارد.

بایگانی

۱۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

مکتب اصولیون

برخی با دیدگاه اصولی سراغ فقه می‌روند. یعنی با استفاده از قواعدی که قبلاً در اصول تنظیم و تمهید شده است، به عنوان مبادی تصدیقی سراغ فقه می‌روند. یعنی بر اساس این قواعد به بررسی فقهی می‌پردازند و می‌کوشند نحوه دلالت أدله بر احکام را تبیین کنند.

بررسی

این مکتب نقطه قوتی دارد از این جهت که مبتنی بر پیش فرض‌های علمی ثابت شده حرکت می‌کند. یعنی با ابزار استدلال و قانون به خدمت فقه می‌رود ولی نقاط ضعفی نیز دارد. از جمله نقاط ضعف رویکردهای اصولی صرف کم توجهی به عرف است. در حالی که مخاطب اصلی معصومین (علیهم السلام) عرف عام هستند و عرف عام بر اساس فطرت خویش مطالب را ادراک می‌کند و می‌فهمد. نقطه ضعف دیگر این مکتب این است که انسان از فهم دینی از راه ارتباط با کلام معصومین بوجود آمده عدول کرده و بخواهد آن را فرع قرار دهد. چه بسا بتوان از توجه به سنت نکته‌هایی را کشف نمود که تنها از راه قواعد به دست نمی‌آیند.

در واقع علم اصول ابزاری است که برای زمان جهل و شک و بن بست ها به کمک ما می‌آید. در بررسی‌ها و استنباط‌های فقهی گاه با شرایطی روبرو می‌شویم که دیگر نمی‌توان با مستفادات از ادله و روایات به نتیجه رسید. یعنی باید اصول را برای مرحله آخر گذاشت نه اینکه از ابتدا فرض کنیم همه مسائل فقه مشکل و لاینحل است و سریع سراغ اصول برویم.

مکتب اخباریون

برخی بر این باور هستند که ما در فهم احکام دین هیچ گونه دخالتی نداریم مگر اینکه معصومین (علیهم السلام) مسئله را برای ما تبیین نموده باشند. حتی فراتر از این گاه گفته می‌شود که ما امکان فهم قرآن را نیز ندایم مگر روایتی در میان باشد که از این منظر تفسیر روایی جایگاه خاصی می‌یابد و نمی‌توان بدون روایت به تفسیر آیات قرآن پرداخت.

امین
۲۳ خرداد ۹۸ ، ۱۵:۴۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر




امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر




امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۵۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر




امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۴۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

واکاوی معانی مکتب:

معنای لغوی

مکتب در معنای لغوی عبارت است از نوشتار و نوشتنی که ثابت و تثبیت شده است و از آن جا به کتابخانه‌ها و مراکز علمی سرایت کرد زیرا نظریات علمی و منابع در آنجا ثبت شده و آراء و عقاید تثبیت می‌شوند و محلی است برای نوشتن و تثبیت اندیشه‌ها.

معنای اصطلاحی

مکتب در اصطلاح به ایده‌ها و آراء و نظریاتی گفته می‌شود که متفکرین آن‌ها را ابداع و ابراز می‌کنند و در آن ابتکار و نوآوری داشته باشند. آرائی که ابتدا به‌صورت تئوری است و بعد با تدریس و تحقیق و مباحثه آن را به عنوان یک نظریه در مجامع علمی طرح می‌کردند و چه بسا آن نظریه طرفدارانی نیز پیدا می‌کرد و در ساحت‌های علمی حاکم می‌شد.

مکتب دارای انواع گوناگونی است. در زمینه‌های علوم عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی و در دانش‌های مختلف دارای مکاتب گوناگون سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، تربیتی، فقهی، اصولی و ... هستیم. مکتب علمی می‌تواند در هر زمینه ای که بشر برای حل مسئله ای از مسائل انسانی راه حلی را ابداع کند که بتواند حلال یک مشکل از مسائل و مشکلات جامعه باشد، شکل گیرد. پس در حوزه‌های گوناگون علم دانشمندان برای مدیریت و تدبیر مسائل جامعه و پاسخ به نیازهای بشری مکاتب علمی مختلفی را بوجود آورده‌اند و در قالب آن مکاتب اقدام به بررسی‌های علمی و حل مسائل جامعه بشری نموده‌اند.

امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آیت‌الله محمد محمدی قائینی در سال 1340 در تهران متولد شد. وی در خانواده‌ای مذهبی، علمی و دارای سابقه مرجعیت و فقاهت رشد کرد. جد أعلای وی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد علی قائینی «ره» است که از مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء «ره» اجازه مشهور اجتهاد گرفته بود. آن اجازه در میان علما معروف به اجازه کبیرِ کاشف الغطا شد. پدر بزرگ ایشان نیز دارای اجازه اجتهاد از مرحوم آیت‌الله سید کاظم اصطهباناتی «ره»، آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری «ره» و آیت‌الله بروجردی «ره» بوده و در تهران به تدریس و ارشاد و اقامه جماعت اشتغال داشتند.

وی در سال 1359 شمسی وارد حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی شد. و در ابتدای سال 1365 عازم قم شده  و بعد از گذشت چند سال دروس سطح شامل رسائل و مکاسب، کفایه، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح تجرید و ... را به پایان رساند و بعد از آن در دروس خارج آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، آیت‌الله بهجت و نیز آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی حاضر شد.

امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

استاد محمد محمدی قایینی استاد سطح عالی حوزه علمیه همدان ظهر امروز در مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسکری(ع) در مسجد مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) بیان داشت: در زمان زندگی امام یازدهم خطر منقطع شدن نسل امامت و ولایت بزرگ ترین دغدغه شیعیان بود.

وی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) در مرحله نخست با تعاملی حکیمانه با ماموران و جاسوسان حکومتی در کنار حفظ جان خود، وظیفه امامت و ولایت را به بهترین شکل در آن خفقان زمان به مرحله عمل می رساند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت تبیین جایگاه حضرت ولی عصر(عج) و مساله غیبت ایشان در بین مسلمانان اظهار داشت: یکی مشکلات امام حسن عسکری(ع) تبیین جایگاه امام زمان(عج) و مساله غیبت ایشان بود.

وی در ادامه افزود: چه بسا زمان امام حسن عسکری(ع) از زمان حسین(ع) و واقعه کربلا سخت تر باشد، ایشان هم رسالت امامت شیعیان را عهده دار بود و همچنین باید راه شیعیان را بعد از شهادت خود برای مردم نمایان می کرد.

امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۵۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ،حضرت آیت الله محمد  محمدی قائینی استاد حوزه علمیه همدان  در ابتدای سخنان خود در افتتاحیه خادمان رضوی  حوزه علمیه فاطمه الزهرا شهرستان کبودراهنگ  با اشاره به سخنان ائمه معصومین اظهار  داشت:علم یک نور و نورانیتی است که خداوند در روح انسان دمیده است.

وی راه های رسیدن به علم را در سه جمله تشریح کرد و افزود: راه رسیدن به علم این است که عبودیت و  حقیقت بندگی خداوند را در ذات خود بیابیم، خودمان عالم به عمل باشیم وخودمان را مالک چیزی ندانیم که همه کائنات به دست خداوند است و سوم تدبیر امور زندگی خود را به خداوند واگذار کنیم.

استاد حوزه علمیه همدان خطرات و تهدیدات دنیای امروز را مهم دانست اضافه داشت: امروزه تهاجم فرهنگ ها و تهدیدات نرم دشمنان  جوانان ما را تهدید می کند و سد بزرگ این تهدیدات فرا گیری علم در حوزه های علمیه هستند.

امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۵۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

آیت‌الله محمد محمدی قایینی، استاد حوزه علمیه آیت‌الله آخوند معصومی در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه آیات سوره الرحمان نشانه برترین نعمت بودن قرآن کریم است، اظهار کرد: خدای سبحان در سوره مبارکه «الرحمن» فهرستی از موجودات جهان آفرینش و مجموعه‏‌ای از نعمت‌های مادی و معنوی خود را بیان می‏‌فرماید.
وی ادامه داد: در صدر این سوره و پس از ذکر صفت «رحمانیت» خداوند، سخن از تعلیم قرآن به انسان در میان آمده است، «الرحمن ٭ علم القران ٭ خلق الانسان ٭ علمه البیان» این آیات نورانی نشانگر این نکته است که قرآن کریم، اولین و مهم‏ترین و پربارترین نعمت الهی است.

امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۴۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، آیت الله محمد محمدی قائینی عصر شنبه  در همایش سراسری واجب فراموش شده در همدان اظهار کرد: به کمال رسیدن انسان درگرو امر به معروف و نهی از منکر است چرا که این موضوع پایدارکننده انسانیت بوده و اگر این کار انجام نشود نباید اسم انسان بر خود گذاشت.

وی با اشاره به اینکه این امر فقط یک وظیفه شرعی و اسلامی نیست، بیان کرد: تافته جدا بافته از امت قبل نیستیم و برای انسانیت به فطرت و عقل خود مراجعه کرده و نسبت به آن عمل کنیم اگر اینطور نبود باید به انسان بودن خود شک کنیم.

محمدی قائینی با طرح این پرسش که آیا می توانیم اسم مسلمان بر خود گذاشته اما نسبت به منکرات بی توجه باشیم؟ افزود: این امر یک بحث بشری و انسانی بوده که اوج آن رسیدن به ایمان است.

امین
۱۵ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۴۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر