پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

پایگاهی برای معرفی آثار، اندیشه ها و برنامه های استاد محمد محمدی قائینی «دام ظله»

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

پایگاهی برای معرفی آثار، اندیشه ها و برنامه های استاد محمد محمدی قائینی «دام ظله»

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

استاد محمد محمدی قائینی در محضر اساتیدی چون حضرات آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، بهجت، تبریزی، وحید خراسانی و فاضل لنکرانی در فقه و اصول بهره برد. همچنین معقول را از محضر اساتید معظم حسن زاده آملی، جوادی آملی و انصاری شیرازی فرا گرفت.
او هم اکنون سال ها است به تدریس خارج فقه و اصول و نیز تدریس اسفار و تفسیر اشتغال دارد.

بایگانی

نگاهی به مکتب فقهی قم، نجف و سامرا (بخش اول)

چهارشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۰۲ ب.ظ

واکاوی معانی مکتب:

معنای لغوی

مکتب در معنای لغوی عبارت است از نوشتار و نوشتنی که ثابت و تثبیت شده است و از آن جا به کتابخانه‌ها و مراکز علمی سرایت کرد زیرا نظریات علمی و منابع در آنجا ثبت شده و آراء و عقاید تثبیت می‌شوند و محلی است برای نوشتن و تثبیت اندیشه‌ها.

معنای اصطلاحی

مکتب در اصطلاح به ایده‌ها و آراء و نظریاتی گفته می‌شود که متفکرین آن‌ها را ابداع و ابراز می‌کنند و در آن ابتکار و نوآوری داشته باشند. آرائی که ابتدا به‌صورت تئوری است و بعد با تدریس و تحقیق و مباحثه آن را به عنوان یک نظریه در مجامع علمی طرح می‌کردند و چه بسا آن نظریه طرفدارانی نیز پیدا می‌کرد و در ساحت‌های علمی حاکم می‌شد.

مکتب دارای انواع گوناگونی است. در زمینه‌های علوم عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی و در دانش‌های مختلف دارای مکاتب گوناگون سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، تربیتی، فقهی، اصولی و ... هستیم. مکتب علمی می‌تواند در هر زمینه ای که بشر برای حل مسئله ای از مسائل انسانی راه حلی را ابداع کند که بتواند حلال یک مشکل از مسائل و مشکلات جامعه باشد، شکل گیرد. پس در حوزه‌های گوناگون علم دانشمندان برای مدیریت و تدبیر مسائل جامعه و پاسخ به نیازهای بشری مکاتب علمی مختلفی را بوجود آورده‌اند و در قالب آن مکاتب اقدام به بررسی‌های علمی و حل مسائل جامعه بشری نموده‌اند.

معنای مکتب در حوزه علوم اسلامی

در حوزه‌های علمیه مکتب یا مدرسه عبارت است از آن آراء و روش‌هایی که به ما نشان می‌دهد در رابطه با استفاده از دین و وحی الهی، در قالب کتاب و سنت بتوانیم برنامه‌هایی را ارائه کنیم که مسائل نظری و عملی جامعه را حل نماید. نتیجه این امر حل مسائل دینی اجتماع است. پس اگر از مکتب فقهی، اصولی، فلسفی نام می‌بریم یعنی عده ای از علماء و اندیشمندان مسلمان قواعدی را ابداع کرده‌اند یا روش‌هایی را در حوزه بررسی‌های اسلامی بوجود آورده‌اند که در مسیر حل مسائل دینی جامعه اسلامی راه‌های جدیدی را می‌گشاید و نتایج بدیعی را پیش روی ما قرار می‌دهد تا از این طریق بتوانیم در حوزه‌های مختلف نیازهای جامعه أعم از حوزه‌های نظری و عملی که در ارتباط با دین شناخته می‌شوند راه حل‌ها و پاسخ‌های مناسب را ارائه دهیم.

در حوزه‌های علمیه از آن جایی که فقه و اصول دارای محوریت و اهمیت بیشتری بوده‌اند، رشد و نمو مکاتب در این دو حوزه علمی بیشتر مورد توجه بوده است.

مکاتب فقهی

علم فقه در پی بیان احکام و عوارض افعال و حالات و اوصاف مکلفین است. یعنی حتی منحصر در افعال نیست و گاه از اوصاف و عوارض نیز سخن می‌گوید. فقه می‌کوشد تا با تعیین وظائف و اختیارات مکلف، راه سعادت را به روی او بگشاید و کمال او را در دنیا و آخرت تضمین نماید.


۹۸/۰۳/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی