پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

پایگاهی برای معرفی آثار، اندیشه ها و برنامه های استاد محمد محمدی قائینی «دام ظله»

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

پایگاهی برای معرفی آثار، اندیشه ها و برنامه های استاد محمد محمدی قائینی «دام ظله»

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمد محمدی قائینی

استاد محمد محمدی قائینی در محضر اساتیدی چون حضرات آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، بهجت، تبریزی، وحید خراسانی و فاضل لنکرانی در فقه و اصول بهره برد. همچنین معقول را از محضر اساتید معظم حسن زاده آملی، جوادی آملی و انصاری شیرازی فرا گرفت.
او هم اکنون سال ها است به تدریس خارج فقه و اصول و نیز تدریس اسفار و تفسیر اشتغال دارد.

بایگانی

پرهیز از شهرت طلبی

سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۱۲ ب.ظ

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله محمد محمدی قائینی بعد از ظهر امروز در درس خارج از فقه اصول خود  با بیان اینکه ماه شعبان ماه پیامبر خداست و ماه رمضان ماه مردم، اظهار کرد: ماه شعبان دارای برکاتی است که باید از آن بهره لازم را برد، در این ماه اعمال فراوانی ذکر شده که باید خود را ملزم به انجام آنها بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در این ماه دامن محبت خدا باز بوده و رحمت از زمین و آسمان بر انسان نازل می‌شود، خاطرنشان کرد: خدا نکند از ماه شعبان خارج شویم در حالی که از برکات آن بی‌بهره باشیم.

این استاد حوزه علمیه اشاره‌ای به ویژگی‌های فرد زاهد کرد و گفت: متاسفانه معنای زهد را بد برایمان تعریف کرده‌اند و از نظر این افراد، شخصی زاهد می‌گویند که به دنبال ثروت نرفته باشد و یا از آن مال دنیا استفاده نکند در صورتی که چنین تعریفی شامل انسان زاهد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه زاهد بودن به معنای مصرف نکردن و نداشتن نیست بلکه حقیقت و بالاترین مقام زهد در رضایت خداوند خلاصه می‌شود، به آیه 23 سوره مبارکه حدید اشاره کرد و گفت: در این آیه اشاره دارد که هر آنچه که در زمین اتفاق می‌افتد در لوح خداوند محفوظ و نگاشته شده است.

محمدی قائینی با بیان اینکه در قرآن صراحتا اشاره شده که برای  آنچه که از کف رفته و از انسان فوت شده تاسف نخورید، گفت: اگر انسان برای کاری که تلاش کرده ولی به آن نرسیده است تاسف نخورد به مقام زهد دست یافته است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال ثروت، علم و موارد دیگر رفتید و همان چیزی که می‌خواستید محقق نشد نباید برای آن اندوهگین و گلایه‌مند شد، اظهار کرد: اگر به وظیفه عمل و قانون علت و معلول را رعایت کردید و سپس آن کار محقق نشد نباید انسان غصه بخورد چراکه همه در لوح محفوظ نوشته شده است.

این استاد حوزه علمیه همدان افزود: از طرفی دیگر، اگر به انسانی خیر و برکت و نوید و خبرهای مسرت‌بخش داده شد نباید ذوق زده شود چراکه قرار گرفتن در این مرحله‌ خود نیز زهد به حساب می‌آید.

وی با مقایسه دو فرد که در امتحانی حائز رتبه برتر شدند یکی خداوند را ملاک موفقیت و دیگری تلاش خود را ملاک موفقیت قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: در نگاه اول فرد به مقام توحید می‎رسد و در نگاه دوم فرد به جایگاه شرک تنزل پیدا کرده و باید بدانیم که همه امور به دست خداست.

محمدی قائینی با بیان اینکه مال و ثروتی که خداوند به انسان داده امانتی بیش نیست، تصریح کرد: آنچه که خدا به انسان داده و نداده است همه امتحان الهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه انسان تحمل کوچک‌ترین درد را ندارد و با کمترین درد انسان عاجز می‌ماند، یادآور شد: مبادا با دارایی و زیبایی خود مایه حسرت دیگران شویم که اگر اینگونه شد از امتحان الهی مردود شده‌ایم.

این استاد حوزه علمیه همدان با تاکید بر اینکه مبادا به تعریف و تمجید دیگران نسبت به خود دلخوش باشیم، بیان کرد: حضرت یوسف با داشتن آن همه جمال چیزی جز زیبایی خداوند نمی‌دید.

وی با اشاره به اینکه هم داشتن زیبایی و هم نداشتن آن هر دو به عنوان امتحان الهی یاد می‌شود، تصریح کرد: خداوند بر اساس مصلحت و حکمت خود هر چیزی را به هر فردی داده و یا از او می‌ستاند که باید در همه حال شاکر و قدردان بود.

محمدی قائینی با بیان اینکه داشتن و نداشتن بر اساس مصلحت الهی بوده و صبر در راه آن برای انسان کمال و مقام معنوی به ارمغان دارد، افزود: فردی اگر در انتخابات رای نیاورد نباید از عدم انتخاب خود ناراضی باشد و باید راضی به رضای حق باشد.

وی با بیان اینکه فردی که در رقابت‌های انتخاباتی در صورت عدم‌انتخاب به زمین و زمان مشت می‌زند و عصبانی می‌شود به مقام زهد نرسیده است، خاطرنشان کرد: انسان باید بداند که برای کوچکترین حرکت دست خود در آن دنیا در پیشگاه خداوند مسوول و پاسخگو است.

این استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به اینکه مقام پیامبری برای پیغمبران به عنوان سمت و افتخار محسوب نمی‌شد بلکه مسوولیت به حساب می‌آمد، اظهار کرد: پیامبر اسلام دارای ویژگی‌های اخلاقی بودند که مانع از جدایی ایشان با افرادی عادی می‌شد که از جمله آن می‌توان به ساده‌زیستی آن عزیز اشاره کرد.

وی با طرح این سوال که مبنی بر  اینکه چرا تا روی صندلی خاصی قرار می‌گیریم نباید مردم به ما دست بزنند مگر چه خبر است؟ افزود: به چه چیزی خود افتخار می‌کنیم؟ در حالی که آفرینش انسان از نطفه‌ای بدبو و پست بوده و بعد از مرگ لاشه‌ای بیش نیست و نباید مغرور شد.

محمدی قائینی با تاکید بر اینکه اگر خداوند به فردی مال و علم و قدرت داده بدهکاری او به خدا بیشتر از دیگران است، خاطرنشان کرد: خداوند برای چنین فردی سلامتی، آرامش، عقل و هزاران نعمت دیگر ارزانی داشته که ممکن است به فرد دیگری چنین نعمتی را نداده باشد.

وی با بیان اینکه همه یکی هستیم و باید این را باور کنیم، افزود: چرا برخی دست به خودکشی می‌زنند؟ چون معنی زهد در زندگی آنها فهمانده نشده و آن را درک نکرده‌اند، اگر اینگونه بود هرگز دست به خودکشی نمی‌زدند.

این استاد حوزه علمیه همدان با تاکید بر اینکه خوشبختی به هیچ عنوان در ثروت خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: فقر و تنگدستی، مال و ثروت هر دو زمینه امتحان هر فرد در زندگی به حساب می‌آید و نباید کسی را که مقامی ندارد دارای نقص بدانیم.

وی با بیان اینکه در حدیثی آمده که اگر فردی را به خاطر ثروت و مالش احترام کردی مرتکب شرک شده‌ای، افزود: در قیامت غنی فردی است که خدا را دارد و فقیر کسی است که به خدا پشت کرده و عمل ناصالح انجام داده است.

محمدی قائینی با اشاره به اینکه نباید برای داشته‌ها و نداشته‌های گذشته و حال تاسف خورد، خاطرنشان کرد: زهد به نداشتن و نخواستن نیست بلکه داشتن و درست استفاده کردن و به اندازه امور بهره‌ بردن است.

وی با بیان اینکه در حدیثی آمده که برخی از افراد هم در دنیا و هم در آخرت به عنوان رئیس شناخته می‌شوند، افزود: برخی نیز در مقابل چنین افرادی هم در دنیا و هم در آخرت فقیر هستند و این افراد کسانی هستند که دل به غیر از خدا بسته و محروم شدگانند.

این استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) مبنی بر اینکه گمنامی بهتر از مشهوری است، افزود: اولیاء الهی همه اینگونه بودند زیرا در این شرایط انسان بهتر می‌تواند به امور معنوی خود رسیده و به سلامت خود بیاندیشد.

انتهای پیام/89047/ 40

۹۸/۰۳/۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
امین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی